De 10 beste voedingsadviezen voor een vata

Anne heeft een klassieke vata vertering. Haar eetlust is onregelmatig en afhankelijk van haar humeur. Soms eet ze heel veel, soms eet ze een klein beetje en heeft ze de neiging om maaltijden over te slaan. Ook als ik naar haar ontlasting vraag dan is het duidelijk dat vata de problemen veroorzaakt: De consistentie van haar poep is hard, droog en vaak in de vorm van losse korrels. Daar bovenop komen nog klachten zoals constipatie, last van winderigheid en andere vage klachten die komen en gaan…

Vervelend? Ja! Kan Anne hier iets aan doen? Ja! Hoe? Door te beginnen met deze 10 ayurvedische eetadviezen voor een vata op te volgen.


1. Kies voor de smaken: zoet, zout en zuur


Deze drie smaken zoet, zout en zuur zijn de smaken die vata balanceren. Kies voor natuurlijke smaak zoet, zoals smaak van melk, rijst of pasta bijvoorbeeld. Smaak zout vind je in zeewieren en zuur bijvoorbeeld in citroen, limoen, azijn en gefermenteerde voedingsmiddelen. 


2. Eet warm


Eet warm en gekookt voedsel met een kleine hoeveelheid rauwe groenten en fruit. Kies je voor een sla? Doe dat het liefst in de zomer, wanneer de temperatuur buiten hoog is, in de middag met een flinke hoeveelheid olie met citroen in je salade.


3. Gebruik verwarmende specerijen


Gebruik specerijen die je van binnenuit opwarmen. De kruiden “must have” voor vata zijn: Ajwain, asafoetida, kardemom, verse gember en venkelzaad. Pas tegelijkertijd op met specerijen die heel pittig zijn en vata alleen nog meer uit balans brengen. 


4. Drink veel water en het liefst warm


Zorg dat je genoeg water op een dag drinkt en kies het liefst voor warm water. Vata is namelijk heel droog van binnen (en buiten trouwens ook) en koud water wordt niet zo makkelijk door je lichaam geabsorbeerd als warm water. De smaak van het water kun je voor jezelf wat aangenamer maken door het toevoegen van bijvoorbeeld een muntblaadje of stukje kaneel. 


5. Zeg JA tegen VET


Zeg ja tegen gezonde vetten zoals geklaarde boter (ghee), sesam olie en tahini die het zenuwstelstel, vet-, en vetweefsel versterkt. 


6. Eet simpele maaltijden


Hoe simpeler je maaltijden hoe beter. Hoe minder ingrediënten hoe beter. Het is het beste als vata dieet licht maar gezond is. Vata moet uit de buurt blijven van moeilijk verteerbare gerechten met meerdere ingrediënten.


7. Plan je menu


Plan je menu het liefst voor de hele week en in ieder geval voor de volgende dag. Als je weet dat je bijvoorbeeld een pap met abrikozen gaat eten, doe dan de abrikozen de dag ervoor in het water. Als je weet dat je linzen gaat eten, wek ze dan al de avond ervoor. Het plannen van je menu voorkomt dat je maaltijden overslaat en geeft veel rust die vata nodig heeft.


8. Eet drie maaltijden en drie tussendoortjes per dag


Zorg voor zes eetmomenten op een dag. Waarvan drie maaltijden (ontbijt, lunch en diner) en drie tussendoortjes.


9. Wek het droge fruit


Droog fruit is niet aanbevolen voor een vata mits van tevoren gewekt. Op deze manier kun je ook meer van noten profiteren zoals bijvoorbeeld amandelen.


10. Leer bonen voorbereiden


Bonen bevatten een grote hoeveelheid eiwit die gedeeltelijk afkomstig is van de omzetting van stikstof in de lucht. Dit maakt de bonen en andere peulvruchten voor vata bijzonder moeilijk te verteren, omdat net zoals andere gassen, ook stikstof verhoogt vata enorm. Wil je echter dat bonen meer goeds opleveren dan schade veroorzaken? Neem de tijd om bonen te leren voorbereiden.

Algemene richtlijn is: hoe kleiner de bonen hoe beter voor vata. Altijd van tevoren gewekt en altijd met de specerijen die de vertering van de vata versterken.


11. Tot slot – Ayurvedisch eten is niet per se vegetarisch eten


Tot slot wil ik meteen de kans grijpen om mijn observatie betreft vegetariërs met je te delen.

Het valt me op dat de meeste mensen die vegetariër worden vata’s zijn. Dit is niet gek, want vata’s zijn het meest gevoelig en nemen de emotionele lading van het geconsumeerde vlees sterk over.

Tegelijkertijd is vata de enige dosha die volgens Ayurveda baat bij het eten van vlees zou kunnen hebben. Vooral, als deze zeer uit balans is. In dit geval wordt vlees als medicijn aanbevolen. Bijvoorbeeld het consumeren van vleesbouillon zou vata zeer versterken.

Ben jij vata – vlees eter?

Het beste vlees voor vata is vlees afkomstig van dieren die in het wild hebben geleefd en geen negatieve emoties met zich dragen over de manier waarop ze gefokt en gedood zijn. 

Ben jij vata-vegetariër? 

Zorg ervoor dat je maaltijden warm, voedend en tegelijkertijd licht verteerbaar zijn.  Ondanks wat er op dit moment mode is.


Anne ging aan de slag… doe je dit ook?


Anne ging aan de slag met bovenstaande adviezen. Niet met alle tegelijkertijd. Dit zou ik aan niemand aanraden. Ook niet aan jou. Wat ze deed en wat ik ook jou aanbeveel, is met één advies te beginnen. Heb je dit onder controle ga dan naar de volgende en de volgende… continu verbeteren heet deze aanpak van verandering.


Heb je behoefte aan meer?


Ben je op zoek naar een warm en voedzaam ontbijt, vooral als je een Vata-persoon bent en iets anders wilt dan het gebruikelijke vata ontbijt zoals pap? Probeer dan dit heerlijke recept: Franse toast met wortel.

Aanbevolen blogs

1 Comment


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *